lördag 29 januari 2011

Receptrecensioner

Har ju testat lite nya recept denna veckan, bla blomkålsgratängen och tex mex-soppan. Jag har ju inte hållit mig till receptet till 100%. Oförmåga att följa ett recept har jag nog ärvt av mamma. Originalen hittar i alla fall ni här och här.
Soppan blev inte sådär väldigt ”soppig”, mer som en gryta men det kan också bero på att jag inte helt följde receptet utan slängde i lite annat också (den sista moroten som jag hittade i kylen tex). Smaken var det emellertid inget fel på. Tacokrydda och majs i gav tex mex-smak och tortilla med guacamole gjorde det hela ännu lite mer mexikanskt (för min del blev det knäckebröd i stället för tortillachips, inte lika mexikanskt kanske men nyttigare). Mexikanarna själva skulle nog inte se några likheter mellan soppan vad de kallar mexikanskt men det gör detsamma, den version av mexikansk mat vi äter här är väl snart lika svenskt som IKEA:s köttbullar med brunsås och lingon. Kort sagt var den helt okej men inget knappast något spektakulärt.
Betyg: MMM

Har även testat blomkålsgratängen. Den åt vi till kotletter istället för någon variant på potatis. Tja…lite då och då kan jag absolut äta den här och skippa potatis. Den var inte så tokig och mättade bra. Till lördagsbiffen med en god sallad och bearnaisesås är det dock inte något alternativ, då ska det vara potatisgratäng! Men annars så…Tänk på att den behöver en del kryddor för att smaka något, så ös på med salt och peppar.
Betyg: MMM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar