torsdag 27 januari 2011

Recension av Kii-Balans

Jag måste ju erkänna att jag var lite skeptisk men att jag i alla fall bestämde mig för att de det ett ärligt försök. Ledaren beskrev Kii-Balans som en mix mellan afrikansk dans, yoga, pilates, qi-gong och thai chi. Mitt i allt detta ingick även vissa styrkeövningar. Det var en salig blandning alltså. Här kommer lite + och – och jag börjar med det negativa.

- Det var som sagt en salig blandning vilket jag inte riktigt uppskattade. Ena stunden skulle vi köra stretchövningar för att i nästa svänga på höfterna till bongotrummor. Nja…det är bättre att hålla sig till ett koncept tror jag.
- För lite träning. Jag behöver inte bli dyblöt och ha nära-döden-upplevelser vid varje träningstillfälle men jag vill åtminstone bli lite småsvettig. Det hela kändes som en lång och lugn uppvärmning.
- Jag kände mig urdum emellanåt. Det kvittar hur hälsosamt det är för kroppen att stå i konstiga ställningar och sakta fladdra runt med armarna runt kroppen – jag känner mig som ett fån!
- Många övningar har Friskis redan i andra pass. Det var egentligen inte mycket nytt. Skillnaden var att vi nu gjorde stretchövningarna långsammare också hade de gett dem namn som ”fjärilen som vaknar”, ”spänna pilbåge” och en massa annat som ändå inte gjorde övningen till någon annat.

Jag inser att jag låter ganska negativ ovan. I ärlighetens (och rättvisans) namn ska dock sägas att det fanns några positiva saker också.

+ Det var väldigt skönt, och nog också välbehövligt, att sträcka ut ordentligt i hela kroppen (och vad det knäckte och knakade i alla mina leder, hjälp!).
+ Visade trots allt några nya övningar som jag nog kommer att använda i fortsättningen.
+ Det var ju inte så mycket träning i passet men trots det kan jag säga att några av övningarna var jobbigare än jag trodde. Det såg väldigt lätt ut när ledaren gjorde det men det var inte helt enkelt alla gånger.

Betyg:
Styrka: MM
Smidig/rörlighet: MMMM
Kondition: M
Avslappnande: MMM

Nej, Kii-Balans var inget för mig och jag kommer nog inte att gå fler gånger. Men nu har jag testat och kommer i alla fall att ta med mig några övningar därifrån för att göra hemma. Dessutom fick jag mig en lite tankeställare om att det nog kan vara bra att sträcka ut kroppen några minuter om dagen för det var faktiskt rätt skönt.

2 kommentarer:

  1. Underbart att du betygsätter det med M!

    SvaraRadera
  2. Haha, of course, vad skulle jag annars använda? :-p Vad kul att du har hittat hit förresten. :)

    SvaraRadera