onsdag 5 januari 2011

GI? Nej tack!

Nej, det blir inget GI för mig. Ska förklara varför i det här inlägget.
GI-metoden går i stora drag ut på att hålla blodsockret på en jämn och stabil nivå. Alltså ska man undvika alltför mycket socker och andra snabba kolhydrater som ger insulinpåslag och därmed också blodsockersvängningar. Man utgår från GI 100 som är vitt formfranska eller annat vitt bröd, det är ett högt GI-värde.
Ett GI-värde under 70 räknas som lågt, ett värde mellan 70-90 som medel och över 90 är högt GI-värde.  Jag hittade olika livsmedels värde på länken här: http://www.gi-metoder.se/gi-tabell/. Jag tittade på vad som har ett lågt värde och som man kan äta ofta och/eller mycket av. Bland mat som hamnade i denna kategori finns bland annat fullkornsspagetti (53), naturell yoghurt (51), kikärtor (47), alla sorters svamp (GI, under 20) och havregrynsgröt (70). Det låter ju vettigt, nyttiga saker som är bra att äta.
Jag tittade vidare för att se vilka varor som har ett högt GI-värde som man inte ska äta så ofta eller mycket av. Bland annat ska man vara lite ”försiktig” med ananas (94), pommes (107), sockrade flingor (107) ,riskakor (117) och vitt snabbris (118). Inga konstigheter här heller, låter mycket vettigt att man ska undvika sockrade flingor och pommes. So far so good!
Det märkliga dök upp när jag fortsatte gå igenom livsmedel, då upptäckte jag att morötter hade GI-värde 109, bakad potatis hade 135 (!), palsternacka 139 (!!!) och knäckebröd hade värde 116! Om man nu ska se det endast ur GI-synpunkt är det alltså bättre för mig att äta sockrade flingor och gelégodis (114) till middag är morötter och knäckebröd. Det är lite väl märkligt för min smak, mitt sunda förnuft säger helt enkelt nej till att äta enligt en kostplan som anser att visst godis är bättre än vissa grönsaker.

Var försiktig med gelégodis...


och morötter!
   
Nu hade jag ju inte tänkt följa GI slaviskt men jag tyckte att grundtanken verkade väldigt vettig. Jag får väl skapa en GI-light-variant (om jag inte har helt fel är väl GI redan en light-variant på Atkins som förespråkar i princip 0 kolhydrater oavsett om de kommer från choklad, fullkornsris eller frukt).
Det verkar vettigt att skippa socker och vitt mjöl, vitt ris, vit pasta, ljust bröd och kanske dra ner något på potatis och bröd i allmänhet (fast jag vill nog inte påstå att jag äter några stora mängder bröd). Dessutom tänkte jag försöka öka mitt proteinintag eftersom det är bra med mer protein när man tränar – utan protein blir det svårt att bygga muskler. Bra proteinrika livsmedel som jag tänkte äta lite mer av är keso, kalkon, ägg, bönor och tonfisk.
Alltså…GI-metoden skippar jag även om jag säkert kommer laga lite GI-recept då och då för som sagt, grundtanken med långsamma kolhydrater och jämn blodsockerkurva är ju utan tvekan vettig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar