söndag 6 februari 2011

Skräpjournalistik!

Jag vet sedan tidigare att det mesta man läser på Aftonbladet, Expressen mm ska tas med en rejäl nypa salt på alla håll och kanter. Jag har bland annat märkt att det gillar att citera folk i sina rubriker, helst citat som sedan inte förekommer i artikeln. Alldeles precis blev jag dock förbannad på riktigt! Kolla in följande rubrik i deras Kropp & Hälsa-avdelning:
bilden som sagt från aftonbladet

Om jag lider av nya okända ätstörningen? Jag hittar många fel med detta, här är några.
1. Om den nu är okänd, hur kan jag då veta om jag lider av den? Hur kan NÅGON veta om jag lider av den?
2. Det känns ju som att rubriken inte direkt uppmanar till någon grundligare undersökning av det här eventuella nya sjukdomstillståndet.Fortsätter man läsa i artikeln så får jag samma uppfattning där. Ungefär ”Är du kräsen har du en ätstörning”.
3. För att hitta den här ”okända” ätstörningen hade forskarna lagt upp just ett självtest på nätet där folk kunde kategorisera sig som lidande av den nya ätstörningen. Så fantastiskt, vilket underbart sätt att hitta nya sjukdomar på, genom självtest. Det måste ju dessutom vara väldigt säkert....
4. Med tanke på ämnet tycker jag att rubriken är väldigt lättsam. Ungefär som deras andra rubriker inom hälsa-området som brukar gå i stil med ”lider du av uppblåst mage – här är livsmedlen du ska undvika” eller ”lider du av huvudvärk – enkla knep för att slippa”. Varför inte: ”lider du av den nya okända ätstörningen – gör vårt självtest och få svar direkt”?.
Puckon är det mest lämpliga ordet jag finner nu (som tål att publiceras vill säga).

Någon mer än jag som reagerar på detta?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar