lördag 24 september 2011

Svamplycka

Nu är jag tillbaka hemma igen efter några timmars svampletande i skogen. Jag kan absolut inte klaga. Skörden blev inte riktigt lika bra som förra året men desto roligare hittade vi några arter till. Vi har hållt oss till sopparna brunsopp, björksopp och en och annan tegelsopp eftersom de är lätta att känna igen, ätliga, svåra att förväxla med något annat och dessutom finns det en del av dem.

Vi springer såklart på en massa annan svamp med men eftersom vi inte är hundra på vad det är så får det helt enkelt stå kvar. Idag plockade jag dock på mig lite svamp som vi hittade flera gånger. Tänkte göra ett ärligt försök att artbestämma dem så att man vet vad det är man hittar.

Förutom sopparna (och det jag inte vet vad det är än) så hittade vi en läcker riska (ja, den heter faktiskt så), en blomkålssvamp och tre kantareller. Riskan är en liten cooling, eller som namnet antyder, en läcker svamp,  kolla bara in foten. Dessutom är den en god matsvamp och svår att förväxla tack vare den udda foten.



Kantarellerna låg väl gömda i mossa. Så gömda att Corre misade dem. Hon hade siktet inställt på en fin björksopp när mitt vältränade svampöga (nja, inte riktigt kanske. Det var nog mest tur) såg de små gulingarna. Vi delade såklart på guldet men eftersom jag hittade dem så fick jag mest. Nu är jag alltså lycklig ägare till hela två små kantareller. :)

Kolla in blomkålssvampen. Det var Corre som hittade bjässen på 800 gram men hon ville inte ha den för hon tyckte den såg äcklig ut så då norpade jag den. Lade för säkerhets skull ut lite bilder på den på http://www.svampguiden.com/ och har fått bra svar, det är tydigen en delikatess. Haha corre!



Nu ska det bli gratinerad svampmacka av den!
Ha en trevlig kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar