fredag 23 september 2011

Äntligen

Efter väldigt många turer med det här surdegsbrödet har jag nu äntligen faktiskt fått till ett bröd (två om man ska vara petig). Det har matats och rörts och jästs och vilats om vartannat och imorse kunde jag äntligen slänga in två kompakta degklumpar i ugnen. Resultatet ser ut som följande:




Stora hål, precis som ett surdegsbröd ska se ut om jag har fattat det rätt. Tyckte dock att det var aningen kompakt. Det kan säkert bero på den högst omilda och godtyckliga behandling degen fick utstå innan den blev bröd (jästider, kyl, rumsvärme mm). Men, men bröd blev det och det är jag nöjd med. Kanske ger jag mig på det här en gång till när jag läst på lite mer.

Nu: fredagsmys i sann anda med tacos. Var evigheter sen jag åt det så det ska bli smarrigt.
Hoppas ni får en trevlig helg!

3 kommentarer:

  1. Efter allt detta jobb.. Var brödet värt det?

    SvaraRadera
  2. Njao...jag vet inte riktigt. :-p Men jag har inte gett upp än! Måste prova fler recept innan jag bestämmmer mig för om det är värt det.

    SvaraRadera
  3. Haha fler recept?! Snart kommer du inte ha tid till annat än att hålla koll på när degen ska in eller ut eller jäsas. :P Galning.

    SvaraRadera