onsdag 21 september 2011

Projekt surdegsbröd

Kära nån...det här surdegsbrödet visar sig vara ett projekt av gigantiska mått. Jag borde såklart ha läst igenom allting NOGA innan jag började men det gjorde jag såklart inte. I och för sig, hade jag gjort det hade det nog aldrig blivit någit surdegsbröd.

Igår när jag kom hem blandade jag ihop ingredienserna och täckte med folie. Det skulle stå över natten och sen skulle själva bakandet ske idag. Det är bara det att det ska jäsa i fem (!) timmar första omgången, en och en halv timme andra omgången och sen gräddas i närmre en timme. Om jag skulle ha brödet klart lite innan halv 12 då jag åker till jobb hade jag fått börja vid 4-tiden imorse. Så roligt ska vi inte ha det.
Nu åker degen helt enkelt in i kylen, sen blandas resten i kväll och även inatt får det stå i kylen och kalljäsa och imorgon ska det förhoppningvis (till slut!) bli bröd av det.
Skam den som ger sig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar