fredag 25 februari 2011

Styrkeövning; squat

Tänkte visa en favoritövning jag har när jag styrketränar. Jag vill helst göra så få övningar som möjligt, alltså ska en övning gärna ta på flera ställen. Den här övningen tar både lår (ibland känner jag i hela låret och ibland bara insida) och rumpa.
Lägg en skivstång med vikter på axlarna och sen är det bara att ”sätta sig” och ta sig upp igen.  Ju djupare man” sätter sig”, desto jobbigare blir det såklart. Tänk på att hålla ryggen spänd (det kommer ganska naturligt) och att inte lyfta hälarna från golvet. Har man inte tillgång till skivstång att lägga på axlarna kan man hålla hantlar i händerna istället. Här finns det billiga hantlar (mindre än 1/3 av priset jämfört med Stadium för samma vikter) Det här är nog den enda styrkeövningen jag kan komma på som jag blir andfådd och svettig av. Det är en riktigt bra övning med andra ord!
Bilden har jag norpat från iform.se
Fredagsmyset får vänta någon timme till för min del. Har varit hemma en stund nu och fyllt på med lite energi och kopplat av en stund. Snart är det dock dags att köra till Trelleborg igen för en andra runda, har några delgivningsmöten inplanerade så förhoppningsvis går det ganska fort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar