onsdag 8 januari 2014

Fylletaxi?

Jag åker buss till och från jobbet och det funkar för det mesta hur bra som helst. Jag tycker om att kunna koppla av med en bok, musik i lurarna eller en liten tupplur på vägen. Ibland är man med om lite udda saker som man nog inte hade varit med om annars. En gång satt en man och var uppriktigt bekymrad över att att busschauffören valde "fel" väg hem. Det var en olycka på motorvägen och busschauffören fick besked och meddelade att han körde ett annat håll. Då satt passageraren bredvid mig och ojade sig över hur det kunde bli så fel. Jag vet inte vad felet var men väldigt fel och jobbigt och hemskt var det i alla fall, det berättade han för mig flera gånger. En annan gång fick jag mycket detaljerat reda på hur två av mina medpassagerare förlorade oskulden och idag kom lite grand en höjdpunkt. Idag fick jag nöjet att åka hem med en aspackad man i halsduk, mössa och byxor (bar överkropp och jackan under armen) som glatt skålade med sin spegelbild i fönstret och sjöng "Min hatt den har tre kanter". Han berättade också för flera i bussen att vi snart var framme i Lund eller Sjöbo, oklart vilket, och blev något förvånad och fundersam när han insåg att det var vi inte alls. Vi var tvärtom en ganska bra bit ifrån båda ställena. Han satt tyst en stund och hade en djup rynka i pannan men sen stämde han upp i "Min hatt den har tre kanter" igen och en "Lille katt" senare var han åter på banan.
När jag gick av kunde jag inte hjälpa att jag var/är faktiskt nyfiken på vart han skulle och vad han skulle göra där.

Sånt här missar man o man kör bil och vem vill missa en helt ny tolkning av "Lille katt" liksom? :)

2 kommentarer:

  1. Snälla säg att du spelade in honom lite diskret med mobilen??

    SvaraRadera
  2. Haha, tyvärr inte. Det tänkte jag inte på.

    SvaraRadera