fredag 30 september 2011

Misslyckat bak

Imorgon ska familjen på Österlensutflykt och jag är fikaansvarig. Av den anledningen tänkte jag baka havreflarn, det är himla enkelt och tar inte så många minuter. Det var just tiden som var problemet, det tog lite för få minuter i ugnen för att jag skulle hinna med. Första plåten: bränd. Andra plåten: bränd. Tredje plåten: nästan bränd. Totalt blev det tre (!) ätbara flarn. De åt jag själv och sen köpte jag ett paket ballerinakex istället.

Ifall någon med bättre tidsuppfattning än mig vill baka dem (de som gick att äta var himla goda) så är receptet här och jag har norpat det från tasteline.com:

 75 g margarin
1 dl havregryn
1 dl vetemjöl
1 dl socker
2 msk kaffegrädde eller mjölk
2 msk ljus sirap
1/4 tsk bakpulver

Smält margarinet i en gryta. Tillsätt de övriga ingredienserna och blanda ihop. Klicka ut smeten (stora som 5-kronor ungefär) på bakpappersklädda plåtar. Dom brer ut sig så lägg inte för många på varje plåt. Grädda i cca 5 min i 200 grader. Låt svalna på plåten.

Lite annat har jag som tur är på lur i frysen och imorgon slänger jag ihop lite negerbollar innan vi åker. Nu däremot ska jag slänga mig in i duschen och sen blir det myskläder och en bok. Också måste jag komma ihåg att ladda kameran. Nu vet jag ju var laddaren är och allt så det ska väl gå smidigt den här gången.
Trevlig fredagskväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar