torsdag 30 december 2010

Magrutor på 4 veckor? Nemas problemas! :-p

Nu har jag spenderat ganska många timmar de senaste veckorna med att surfa runt och leta efter ett bra styrketräningsprogram. Det går sådär…det ska helst gå att utföra hemma utan någon speciell utrustning, det ska gå igenom hela kroppen, vara effektivt och helst inte ta längre tid än 20 minuter. Hyfsat höga krav alltså…Ett sådant program finns säkert någonstans där ute men jag har då inte lyckats hitta det.
När det gäller löpningen känner jag mig ganska säker, måste bara bli bättre på att springa smårundor (ca 3 km) så att jag får upp tempot. Ni som känner mig vet att jag är en latmask. Punkt. Det gäller även när jag tränar. Jag kan springa ganska långt (bevisligen iaf 2,1 mil) men det går inte så snabbt eftersom jag är för lat och bekväm av mig för att höja tempot så att jag blir riktigt trött. Jag och Corre gjorde några försök med intervallträning i våras. Det visade sig vara helvetet på jorden så vi slutade ganska snabbt med det igen. Det hade dock säkert vart sjukligt effektivt om vi orkat fortsätta för efter ett sådant pass kunde man knappt stå på benen…
I alla fall…styrka var det ja! Det där ultimata programmet lyser med sin frånvaro. Däremot testade jag ett program för endast magen i våras. Det utlovades magrutor på endast 4 veckor om man:
 1) följde programmet
2) skippade vitt socker i alla former, mjöl, pasta och ris
3) konditionstränade minst 30 min tre gånger i veckan.
Jag lovade mig själv att skärpa mig och ge det ett ärligt försök. Jag drog mig ut och sprang med hyfsad intensitet, försökte dra ner på snabba kolhydrater och öka mitt proteinintag och jag genomförde alla övningarna. Det tog en himla tid de första gångerna för jag var ju tvungen att vila mellan varenda sit-up kändes det som. Jag hade träningsvärk i dagar efteråt och det var rent ut sagt skitjobbigt. Men jag höll ut och minsann om man inte kunde ana konturer till magrutor efter 3½ vecka. Då slutade jag ju såklart. Pucko! Jag vet inte riktigt vad som hände men helt plötsligt försvann magövningarna ifrån min träningsrutin som jag efter mycket möda lyckats få fart på. Och nu sitter jag här utan tillstymmelse till magrutor. Vad jag vill ha sagt är att jag tänkte ge det ett nytt försök, mest för att börja någonstans. Börjar gör jag väldigt snart och vi får väl se hur det slutar.
Nu måste jag äta lite fredagsgodis så att det börjar ta på lagret här hemma innan Den Stora Dagen (dvs 1:e januari) :-p
Trevlig kväll på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar