lördag 25 oktober 2014

Hur man inte sätter upp en hylla i badrummet

Det kommer ett inlägg lite senare som förklarar varför det skulle upp en hylla i badrummet men det skulle det.
Efter en del googlande hade jag kommit fram till att det borde gå att limma upp den eftersom den i princip inte skulle belastas. Martin sa att han hade lim. Det hade han också men det visade sig vara värdelöst. Det skulle "instant", som det stod på förpackningen, limma fast 50 kg och efter några timmars härdning skulle det hålla upp inte mindre än 160 ton/m2. Rätt imponerade. Om det nu hade fungerat vill säga. Vi limmade och höll men inte sjutton fastnade hyllan. Den gled friskt runt på kaklet och Martin hann med en lång ramsa svordomar innan han bestämde sig för att borra upp den, vilket han två dagar tidigare bestämt hade sagt att han inte tänkte göra. Men nu skulle den borras upp och plattan skulle garanterat spricka och då var tätskiktet förstört, då skulle det komma massor med vatten i bakom kaklet, alltihopa skulle mögla också fick vi minsann riva hela badrummet. Han är inte dramatisk eller så, min sambo. Kan ju vara värt att påpeka att plattan som då eventuellt kunde spricka satt typ 1,6 m högt, ovanför toalettstolen och mig veterligen duschar jag inte där. Hur som helst så blev den inte uppborrad heller eftersom jag avbröt projektet innan han kollapsade av syrebrist till följd av att han inte andades in mellan alla svordomar (men han hann hämta borren och börja). Martin hämtade i stället jättestark dubbelhäftande tejp i garaget, jag torkade bort limmet som vägrade fästa och sedan tejpade vi upp hyllan (med en liten klick lim var på de båda konsolerna). Det tog ungefär tre  minuter och inte en enda svordom behövde uttalas. Nu hänger alltså hyllan på plats men jag har fått stränga order att den  inte får belastas över huvud taget förrän imorgon och de värdelösa limklickarna har fått ordentligt fäste.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar