söndag 19 oktober 2014

Barcelona

Som jag tidigare sagt så har vi alltså tagit en liten tripp till Barcelona. Onsdageftermiddag landade vi och söndagmorgon lyfte vi hemåt igen. Väl på plats så fick vi sett en del, ätit en del och gått en del. Ofta hängde dessa tre aktiviteter ihop väldigt mycket, vi gick, tittade och stannade för att äta och sen upprepade vi det.
Vi bodde väldigt centralt så första dagen gav vi oss ut för att ta en titt på La Rambla, som är huvudgatan för all turistig aktivitet. Den är mysig att strosa på en stund men det är lite för turistigt för min smak. I slutet/början av den ligger Plaça de Catalunya som är ett torg med jättelika fontäner. Sedan gick vi vidare genom de gotiska kvarteren till triumfbågen och Parc Ciutadella. I parken tittade vi på en fontän, ritad av Josep Fontsere (nej, namnet säger inte mig heller någonting). Men hans assistent vid tiden är ett lite mer välbekant namn för han hette Antonio Gaudi.  Fontänen är en rätt rejäl pjäs med en bassäng stor som ett badland. Vi lullade även runt lite mot hamnen och passade på att äta en sen tapaslunch. Den lunchen förstörde mycket av mitt semesterlugn. Vi beställde in några olika tapas, bland annat kryddiga jätteräkor, friterade potatiskuber med chiliaioli, en stort fat med ibericoskinka och en portion spansk korv. Den spanska korven fick sedan en speciell plats i Martins hjärta, hjärna och mun för varenda gång det ens kom på tal om att vi kanske snart skulle börja se oss om efter något ställe att äta på så letade han frenetiskt efter en restaurang som hade spansk korv på tapasmenyn. Han ratade flera ställen som inte serverade korv och muttrade surt att det borde vara standard på alla restauranger att servera korv. Korv, korv, korv. Herregud vad han tjatade om denna korv. Så mycket att vi fick gå tillbaka till samma restaurang sista dagen och äta lunch och beställa en portion korv. Jag tror att semesterns lyckligaste stund för hans del var när jag efterskänkte "min" del av korvportionen till honom.


Barcelonas triumfbåge och tillika huvudingången till Parc Ciutadella som började med någon slags paradgata.


 

Fontänen "Cascada".

Fin utsikt över parken uppifrån fontänens topp. Alldeles bakom träden låg
 en konstgjord sjö med båtuthyrning á la Central Park.

Också en liten selfie på det. :)
 Det får bli allt för idag. Nu ska jag fortsätta njuta framför brasan med Findus (och nej, jag håller inte kvar honom med våld. Tro det eller ej men det lilla kattskrället ligger frivilligt stilla bredvid mig och myser i värmen). So long och hoppas ni har en härlig söndag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar