tisdag 21 oktober 2014

Barcelona del II

Jag tänkte att jag portionerar ut Barcelona-inläggen lite annars kan det bli lite väl mycket på kort tid.
Dag två tog vi tunnelbanan upp till norra delarna av staden. Jag ville se Gaudis hus La Perdrera och sedan skulle vi promenera upp till Parc Güell för lite mera Gaudi.
Det började med att vi gick fel. Dock skyllde vi det hela på en Barcelonabo som glatt pekade ut vägen för oss; rakt norrut och sen andra gatan höger. Det var bara det att vi skulle rakt söderut och andra gatan vänster. Vi upptäckte misstaget ganska snabbt och kunde gå tillbaka. Då kom bakslag nummer två. Fasaden var under renovering och stora delar var täckt med någon typ av renoverings-/skyddsduk. Såhär ser La Pedrera ut:


Eftersom 75% av byggnaden var under duk så bemödade jag mig inte ens om att ta upp kameran annars hade ni fått se La Pedrera under fasadrenovering. Sorry att jag berövar er den möjligheten. :-p

Lite besviken gick vi i alla fall upp till Parc Güell, ett "system" av parker och vandringsleder uppbyggda på terrasser med insprängda konstverk i alla möjliga utföranden. Vissa delar var gratis och vissa kostade och eftersom kön ringlade sig lång för att få betala så nöjde vi oss med gratisdelen. Det var fint nog. Vi hade finfin utsikt över hela Barcelona och vi fick ändå se Gaudis stora mosaikbänk och hans hus (som liknar ett pepparkakshus tycker jag) och lite små fiffiga konstverk som liksom fanns insprängda här och var.


Som sagt, finfin utsikt. Sagrada Familia syns vid byggkranarna.
Gaudis pepparkakshus.
Nedan bild har jag snott härifrån helt enkelt eftersom hennes bild är betydligt bättre än min på samma objekt.


En av terasserna sedd från terrassen nedanför, fiffigt
 att göra det som små balkonger med lite udda räcken.
 Efter turen i parken gick vi neråt i jakt på lunch (läs korv och öl) och sedan mot Sagrada Familia. Även där ringlade kön lång, vi pratar några timmar lång, så vi nöjde oss med en sväng runt kyrkan utifrån eftersom vi inte ville spendera hela eftermiddagen i kö i stekande sol.




Precis som på La Pedrera så är delar av byggnaden täckt med renoveringsdukar men i det här fallet köper jag det. Halva grejen med Sagrada Familia är ju just att den aldrig blir klar, att den är under ständig konstruktion.
På kvällen blev det paella till middag och sen drinkar på Placa Reial så det var två lulliga semesterfirare som traskade hemåt mitt i natten.


Placa Reial. Bild lånad från tourist2townie.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar