måndag 15 september 2014

Vedförvaring

Det var inte bara nöjen i helgen, vi har även passat på att göra lite nytta. Vi har ett utrymme bredvid garaget som är ett riktigt bra utrymme att samla skräp på. Det är liksom gjort för att man ska kunna ösa in cyklar, säckar med trädgårdsavfall, ved, sand, tösalt, krukor och allt annat som inte riktigt har en plats. Det är toppen för stunden och värdelöst alltid annars för det ser ut som ett skrotupplag och jag hatar det. Så i lördags så påbörjade vi del I av fixet. För att det ska bli bra behövs struktur. I det här fallet så består den delvis av en vettig vedförvaring. (Och ett cykelställ. Och sorterande. Och kastande av en massa skräp. Men det tar vi sen). Vi körde till Byggmax och handlade material till förvaringen och medans Martin snickrade på i garaget så började jag tömma. Ingen vacker syn...

 
 
Jag flyttade hela vedhögen från vänstersidan till högersidan för att sedan flytta tillbaka alltihop igen 1,5 h senare. Fast då hamnade den ju i det nybyggda stället (också fick jag hjälp av Martin) så på det hållet var det lite trevligare. 
Såhär ser 1,5 m3 ved ut. Lär räcka och bli över hela vintern.
Bygget påbörjat.
 
Bygget klart...

...och fyllt med ved.
Tar nästan 75 cm mindre plats nu än innan (också rasar det inte) och ändå är det långtifrån fullt. Jag tyckte att det var lite dumt att vi inte gjorde det mindre när vi inte behövde så mycket plats som vi trott men Martin Samlarekorren Larsson tyckte det var toppen för då kunde vi ju köpa mer ved. Som vi inte hinner elda upp. Det där sista kan ha varit min åsikt och inte Martins. Hur som helst så är stället klart och vi är glada och nöjda bägge två (konstigt nog) och snart tar vi tag i nästa etapp av röjandet där ute.
 

1 kommentar: