lördag 6 september 2014

Den Stora Trädgårdsfesten...


...arrangerades på Sofiero Slott i helgen. Jag och Corre hade bestämt oss för ett besök på söndagen och ett besök på söndagen blev det, trots att det regnade "lite". Regnet började ösa ner ungefär 10 minuter efter att vi lämnat Svedala och sen var himlen öppen i flera timmar. Vi fick köra in om Staduim på Väla och utrusta oss med lämpliga kläder för vädret. Fördelen var dock att Sofiero var i princip folktomt och handlarna började bli lite desperata och reade ut sina växter.
Själva festandet hade kommit av sig lite kan vi säga men vi var nöjda ändå. Vi  gick runt och tittade och inspirerades, åt lunch och munkar och köpte med oss chili (jag) och fikonträd (Corre). Jag fick dessutom himla fin inspiration vid dhaliarabatterna och undrar om jag inte ska lyckas få in en sådan i trädgården någonstans.





Lite häftiga tycker jag men jag hade ingen aning
 om var jag skulle göra av en sådan så de fick stanna kvar.
Inspirationsträdgård. Gillade speciellt den här detaljen...

 

Uteköksinspiration.
Flera rundlar med dahlior i olika varianter. Många fina sorter.
Ytterligare en ispirationsträdgård...
...med de flesta växter i robusta krukor.
 
En trevlig dag trots att vädret inte riktigt var med oss. Kan hända att det blir ett besök även nästa år.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar