tisdag 22 juli 2014

Trädgårdsplanering och diskussioner

Jag och Martin har fortfarande enad front i kriget mot mördarsniglarna men när det gäller den övriga trädgården börjar vi nog mer och mer föra krig mot varandra.

Jag älskar trädgårdar som är lite mer arbetade och planerade. Där man inte har slutat inreda bara för man kommer utanför huset utan där man lägger ner tid på att få även trädgården att vara mysig och fin. Jag gillar kompakta trädgårdar där man utnyttjar mycket av ytan till trädäck, stenläggningar, rabatter, fontäner, spabad och allt vad man nu kan tänkas vilja knö in. Vi lägger ju så mycket tid och pengar på inomhusmiljön med fina golv, möbler, mattor, lampor, plädar, ljuslyktor och annan dekoration så varför slutar man inreda när man kommer utanför dörren? Kort sagt så gillar jag välplanerade, fyllda trädgårdar med intressanta lösningar och olika material. Som de här:

Allt som finns där har det funnits en tanke bakom. Jag älskar dem bägge två,
speciellt de olika materialen och mönsterna med/i golven.

Eller den här:
Minus det rosa och lekplatsen, men ni förstår principen.
Det jag då inte gillar är tråkiga, ointressanta trädgårdar som man kan överblicka på 2 sekunder eftersom de i princip bara har en beståndsdel: gräs. Som den här. Ett praktexempel på en skittråkig trädgård enligt mig.


Det är här våra meningsskiljaktigheter kommer in. Jag vill utnyttja vår trädgård på ett annat sätt än hur den utnyttjas idag (det vill säga, inte mycket). Vi sitter på terrassen, tar ett dopp i poolen och drar fram grillen lite då och då men inte mer än så. Jag vill ha ett snyggt uppbyggt, inramat grönsaksland, ett trädäck i etapper på avsatserna, mycket punktbelysning (och då såklart även något snyggt att belysa), ett litet utekök och kanske en pergola. Jag vill binda ihop och dela av det hela snyggt med stenlagda gångar och  stora växter i krukor. Martin går upp i falsett när jag delar med mig av mina planer och förslag. Hur kan jag ens tänka tanken på att göra något som innebär att vi får offra GRÄSMATTA?!?! Jag ville göra om en av rabatterna, byta ut de trista buskarna, singla, belysa och ge hela rabatten en S-form istället för vanlig rak kant. Martin ville också bli av med rabatten. Han tyckte att vi skulle så gräs där istället. Suck.

Jag vet inte vad han ska med allt gräs till. Han spelar inte fotboll på det, det är ingen fairway och han rullar inte runt på den som en hund. Jag förstår inte varför man vill ha 350 m2 gräs till absolut ingen nytta. Men jag har inte gett upp hoppet om mina planer än...grönsakslandet är redan färdigplanerat och kommer att anläggas i höst när innehållet i mina tillfälliga pallkragar är skördat. Det andra kommer nog så småningom.

Baby steps, my friends, baby steps... Och med de visa orden avslutar jag mitt mycket konspiratoriska inlägg (som kommer att få Martin att börja yla om mobbning och påhopp. Igen.)

Hörs imorgon. :)

1 kommentar: