torsdag 3 juli 2014

Trädgårdsarbete

Igår grävde jag i trädgården. Vi har bestämt oss för att radera all växtlighet från en av tre "avsatser" i vår trädgård. I dagsläget har vi tre överväxta, överbelamrade avsatser med ett enda stort virrvarv av buskar, blommor och långa lianer av något klättrande och slingrande som gör sitt bästa för att ta över allt. Det funkar inte. Ska man ha en trädgård får den se vettig ut. Så i går tog jag de första spadtagen mot en gråare trädgård. Avsatsen ska först tömmas på växter, sen lägger vi markduk och fyller på med singel i någon form (svart & vit dansk sjösten om jag får välja). Något litet grönt ska vi såklart ha men vad är inte riktigt bestämt än. Och det kommer att bli i betydligt mer organiserad form än tidigare djungel.

Efter allt klippande, sågande (!) och grävande under dagen gick jag en trevligare runda lite senare och tog med mig rabarber, de sista jordgubbarna och en stor bunke timjan in. Dessutom gjorde jag ett besök hos mamma och pappa och fick då med mig en påse hallon också. Jordgubbarna och en del av rabarberna blev till paj som vi åt med vaniljvisp på kvällen, resten av rabarberna frös jag in. Timjanen ligger på tork i ugnen och ska sen, tillsammans med salvia och dragon, bli till ett örtsalt. Hallonen har jag än så länge inga planer för men det kommer nog.


Närodlat och ekologiskt så att det förslår.

 
Nu ska jag göra ett nytt besök hos mamma och pappa. Den här gången är det vinbärsbuskarna jag ska ge mig på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar