torsdag 21 november 2013

Mer lampor...

Trevlig respons på mitt inlägg om lampor, det gillas.

Jag har inte gett upp och valt lampa riktigt ännu, jag tänkte dammsuga nätet lite till först. En av mina absoluta favoriter är den här lampan:

Gino Sarfatti
Den har dock sina nackdelar, främst prislappen. Någonstans mellan 16 & 35 000 hamnar man beroende på storlek. Sen kräver den en viss takhöjd också eftersom det verkligen är en rejäl lampa. Hade jag hängt den här hemma hade jag nog fått gå runt den istället för under den annars hade jag slagit i huvudet. Den är stor med andra ord. Om man nöjer sig med en kopia kan man köpa den på infurn.se för ca 3500 kr (och de har alltid kampanjer av något slag så det blir billigare än så i slutet).
Att de kan sälja kopior har jag har läst har med patenten att göra. När det har gått ut i Storbritannien så är det fritt fram att kopiera dem hej vilt där och det är helt lagligt att sälja dem i Sverige.

En annan riktigt fin lampa är den här från Tom Dixon:


Även den finns det en billigare variant av på infurn.se. Den finns även som ljuslykta för en femhundring lite var stans och då är det inte kopia. Kanske ska satsa på det istället så är det i alla fall äkta vara.

Så fina!
Well, well. Lampjakten fortsätter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar