fredag 15 februari 2013

Hatsmurf


Jag surfar ju runt en hel del på inredningssidor nu för att hitta inspiration och idéer. Jag hittar en del jag gillar som jag skulle vilja göra en egen variant på men mest hittar jag saker jag inte gillar. Rent generellt verkar det som att jag gillar är det som blir över när jag ratat allt annat. Jag har kommit på att jag hatar följande:

Udda stolar – seriöst, varför skulle man vilja ha det?
Grafiska mönster på kuddar och gardiner och för många tavlor. 
Färgglatt – det ser ut som dagis
Retrostilen med 50 och 60-talsgrejor
Tavlor som står på golvet längs väggarna – för guds skull, fram med hammare och spik!
Väggord /ordspråk – ”family”, ”love” och ”dream" är nog de värsta.
”Låtsasslitna” grejor – med andra ord: shabby chic. Urk.
Tavlor som hänger ihop (som ett collage/fotovägg) med udda ramar.
Öppna hyllor i kök – det som är framme ska ju vara snygga saker, inte gamla kaffemuggar och udda skålar.

Blir det då något över som jag faktiskt gillar? Nja…något litet kanske.
Jag tycker om svart, grått och vitt. Kantiga rena linjer, inte en massa grejor framme. Om jag får bo som det ser ut på fina hotell så hade jag varit överlycklig. Dova färger, mycket plädar och kuddar, stilrena lampor och inga grejor framme. Lite opersonligt kanske men väldigt lättstädat. Nedan, två bilder jag gillar som lite grand fångar känslan, typ...(fast lite mycket grejor på IKEA-bilden).

Bild från IKEAs hemsida.

Vilken dröm att få vakna upp (och gå och lägga sig) i ett sådant här rum.




3 kommentarer:

  1. Åh vad jag håller med dig! fast mina favorithatväggord är "Carpe Diem" och "Amor Vincit Omnia".

    Kram från Moster M och Kusin E

    SvaraRadera
  2. Ja, det var ett par riktiga bra ordspråk att hata. :)

    SvaraRadera
  3. Håller med i en del, men just "Carpe Diem" tycker jag om.
    Det är ju det vi gör här hemma varje dag .
    Kram moster från i snöiga Småland

    SvaraRadera