tisdag 12 februari 2013

Träningsbrist

Om ni saknar träninginsinlägg här på bloggen så beror det på att jag just nu har träningsförbud. I Stockholm passade jag på att dra på mig en njurbäckeninflammation och i fredags när jag satt hos läkaren och försiktigt undrade om jag kunde ge mig ut på en liten löprunda till helgen (under förutsättning att ryggvärken försvann och jag kunde röra mig lite mer obehindrat än tant Agda 102 år gammal) fick jag veta att det fick jag under inga omständigheter inte göra. Jag skulle passa på att vila och ta det riktigt lungt tills pencillinkuren var slut. Nu när kuren blivit förlängd så tror jag inte direkt att det är läge att fråga igen...Så brist på träningsinlägg ett par dagar till alltså.

Som kompensation slänger jag in ett grönt "recept" på svampsoppa som vi provade i söndags.

Du behöver:
Gott om svamp. Jag blandade champinjoner, shiitake och ostronskivling.
En lök & någon klyfta vitlök.
Lite kryddor, typ salt, peppar lite timjan och rosmarin och en gnutta chilli.
Grädde

Dela svapen och hacka lök och vitlök och stek allt mjukt i stekpanna.
När det är mjukt, ta undan lite av svampen och mixa resten med grädde.
Har man stavmixer är det nog lättast med den, har man inte får man ta det i matberedaren. Det går lika bra, bara lite mer disk.
Krydda, jag tror jag hade i lite svart vinbärsgelé också.
Blir det för tjockt kan man spä med lite grönsaksbuljong.
Häll i de svampbitar du tog undan innan du mixade, för att få lite att tugga på.
Värm upp och servera.

Vill man inte ha det grönt passar lite "strössel" av knaperstekt bacon bra. Man kan även servera med vitlöksbröd.

Smarrigt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar