tisdag 23 september 2014

Veckans gröna recept

I julas fick jag en prenumeration på ELLE Mat & Vin av mamma och pappa. Jag gillar att bläddra i dem men det är sällan jag lagar något ur dem. Ofta får jag inspiration därifrån men sen följer jag ändå inte receptet. Det är för övrigt en egenskap jag skyller helt och hållet på min mor som är totalt oförmögen att följa ett recept. Hon måste alltid in och pilla och ändra och byta ut (men hon ska ändå ha credd för att det blir gott ändå).
Men så i lördags hände det. Jag följde ett recept. Till punkt och pricka (okej nu ljög jag, jag följde det nästan till punkt och pricka). Det var vegetariskt och det blev riktigt gott. Martin kommenterade såklart om att bacon hade gjort det ännu godare men nu har jag lärt mig att filtrera bort hans köttkommentarer varje gång jag lagat vegetariskt.  Receptet på svamp och Chevré på smördeg kommer från senaste numret av ELLE Mat & Vin.

Ugn 175 grader. Tid i ugn: ca 20 minuter.

1 ark smördeg
Ca 500 g svamp
Chevré (jag tog färskostvarianten)
Lite parmesan
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
Ca 50 g färsk spenat (jag tog rucola för det hade jag hemma)
Salt, peppar och ev lite timjan.
Ett uppvispat ägg att pensla med

Stek svamp (jag blandade portabello, champinjoner och ostronskivling) med hackad gul lök och vitlök. Salta och peppra.
När det mesta av vätskan har kokat ur är fyllningen klar.
Rulla ut smördegen och riv lite parmesan i botten. Bred sedan på svampmixen och klicka över Chevrén (alt skär den i bitar om du valt Chevré på rulle). Lämna ca 2 cm till varje kant. Här kryddade jag med timjan innan jag strödde över rucolan som förövrigt nog inte borde strös över förrän efter "pizzan" kommer ur ugnen. Den såg lite torr och tråkig ut när den varit inne. Vik upp kanterna på smördegen och pensla med ägget. In i ugnen och ca 20 min senare hade smördegskanterna fått färg och såg frasiga och fina ut.

Gott! Tycker absolut ni ska testa. "Pizzan" räckte till mig och Martin och en bit blev över som jag åt till lunch i söndags.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar