onsdag 12 mars 2014

DIY ljuslykta

Den här lyktan finns på Clas Ohlsons sida för 19 kr. Enkel och fin tycker jag. Så enkel att det går att göra själv i princip gratis. Clas Ohlsons var ju ingen dyrgrip direkt men eftersom jag vill ha ganska många gjorde jag ett försök att fixa egna.



Jag sparade allehanda glasburkar från soltorkade tomater, rostad paprika, lingonsylt med mera och lade i ett vattenbad med lite diskmedel. Sen kunde jag relativt enkelt pilla av etiketterna. De sista limresterna tog jag bort med lite bensin på en bomullstuss. Efter det virade jag ståltråd runt burken och som ett handtag och sen var det klart. Efterhand som vi äter saker som kommer i glasburkar så blir det några till. Dessa tänkte jag ha som de är, hängandes från undersidan av balkonggolvet (som då blir taket till terrassen) med ett värmeljus i och hoppas att de sprider mysigt ljus i sommar.
Två andra, liknande, varianter med vanliga glasburkar ser ni nedan.

Med spets(duk?) från ekobrollop.blogspot.com

Klädda med kvistar från sandraasp.spotlife.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar