fredag 24 januari 2014

Hells Kitchen?

Jag är förvisad från köket. Så fort jag kommer för nära skickar Martin bort mig igen. Varför? Lite bakgrundsfakta:
Jag är inte särskilt förtjust i mat som innehåller tacokrydda och äter det helst så sällan jag kan. Martin däremot älskar det. Hade han fått bestämma hade sex av veckans sju middagar på något sätt varit besläktat med tacos. Så när jag gav med mig förra helgen att vi kunde göra tacopaj idag var han lite i extas.
För en stund sedan gick han ut i köket och började och en liten stund senare kom jag efter och frågade om jag skulle hjälpa till. Jag fick order om att smöra en pajform vilket jag inte gjorde, av två anledningar: 1. vi hade slut på smör och 2. Martin tog hela margarinpappret och körde runt i pajformen medans jag förklarade att jag aldrig smort en pajform eftersom degen består av en himla massa smör. Det behövs helt enkelt inte. Men eftersom Martin får Per Mobergs smöranvändande att framstå som en viktväktares så skulle formen såklart smöras.
Sen tryckte jag ut degen. Det var en väldigt liten omgång deg så det krävdes lite god vilja för att få den att täcka hela formen. Då fick jag "skäll" för att jag tagit en för stor pajform (vi har bara en så där var inte så mycket att välja på) och sen "naggade" han den ytterst sparsamma lagret deg genom att ilsket hugga formen med en gaffel.
När jag fick syn på två tomma påsar med chipsdippa blev jag lite misstänksam. Var hade han gjort av Ranchdippen? I köttfärsen! Sen slängde han i salt och peppar och lite av vad som fanns i kryddburken han rafsade fram ur skåpet utan att titta. När han skulle slänga i en tredje påse chipsdippa protesterade jag och blev därmed utkastad.

Så nu sitter jag här och beklagar mig istället och håller tummarna för att en av kryddburkarna inte innehöll kanel.

Trevlig helg!

2 kommentarer: