tisdag 31 december 2013

24 dec

Julafton firades här hemma. Vi valde att skippa julmaten i år och äta något som är gott på riktigt istället. Jag hade funderat på det ett tag eftersom julbordet till stora delar består av mat jag inte är särskilt förtjust i. Skinka, prinskorv, senap, brunkål, sylta, sill och Jansson göra sig icke besvär hos mig. Efter lite övertalning och mutning i form av julfrukost gick Martin med på det.
Till förrätt hade vi toast med gravad lax, till huvudrätt porterstek med hasselbackspotatis, sås, brysselkål, gelé och pressgurka och till efterrätt hade jag gjort chokladmousse med skogsbärssås.
Mamma var bussig och hjälpte till så på dagen kom en leverans hem här i form av en färdiglagad porterstek, en kastrull sås och färdiggravad lax. Tack för det, mamma!

Efter att jag, syrran och pappa ätit brysselkål så att det sprutade ur öronen hade vi julmys i soffan (nej, några fåtöljer har vi fortfarande inte fått) framför brasan med julklappsutdelning och julgodis. En bra julafton.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar