lördag 1 september 2012

Veckans gröna 1

Denna vecka har det blivit två gröna middagar här hemma. Martin är allt annat än förtjust och jag hör ord som "miljöpartist", "gräsätare" och "fanatiker" muttras. Tja...jag tvingar honom inte att äta det jag lagar, vill han fixa kött så är det helt upp till honom men eftersom han är en latmask trivs han ändå bäst med att bara gnälla lite om det.

I torsdags blev det indisk curry med ris och grundreceptet tog jag från receptfavoriter.se. På denna länk finns hela receptet, nedan är min kortade version där man kan byta ut lite hur man vill med kött och grönsaker och kryddor. Att torrosta hela krydor för att mala eget currypulver tycker jag är överkurs och slöseri med tid - jag fuskade och köpte helt enkelt färdig kryddblandning istället.
Grundrecept currygryta
  • Ta en stor kastrull och fräs finhackade lökar i olja 
  • Tillsätt några matskedar currykryddor eller currypasta och fräs någon minut under omrörning.
  • Tillsätt någon matsked av varje med mald eller finhackad ingefära, pressad vitlök och hackad chili
  • Tillsätt huvudingrediensen ( i mitt fall: blomkål och morötter). Bryn och rör om några minuter.
  • Häll i en liter buljong och koka tills grönsakerna är klara.
  • Ha i en burk kokosmjölk, en skvätt grädde eller yoghurt eller maizena redning i kallt vatten och låt sjuda.

Jag hade lök, morötter, blomkål, kokosmjölk, ganska kraftig grönsaksbuljong och en färdig kryddmix i min. Nästa gång vill jag nog ha i något mer kanske lite quorn-bitar eller kikärtor eller så. Det gick snabbt, jag gjorde grytan medans riset kokade och det var ganska gott.  Tummen upp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar