söndag 26 augusti 2012

Meat free Monday!

Ni kanske tycker att min uppdatering har varit väldigt kass med tanke på mitt utlovade försök att skärpa mig. Faktum är att jag uppdaterat (har jag trott) men av någon anledning har inläggen aldrig publicerats. Under kommande dagar blir det därför gott om inlägg som kompensation.

Det här inlägget kommer att handla om min ambition att hänga på "trenden" Meat free Monday, vilket är precis vad det låter som: köttfri måndag. Nu tycker jag inte att det är så noga med att det är just måndagen som ska vara köttfri utan det får bli den dag det passar bäst. Ambitionen är alltså en köttfri dag i veckan och detta för att göra en liten, liten insats för vår stackars planet som inte verkar må så bra.
Följande citat kommer från en klimatforkare på FN, Rajendra Pachauri, (dessutom Nobelpristagare) och är inte så uppmuntrande:

“People should consider eating less meat as a way of combating global warming. UN figures suggest that meat production puts more greenhouse gases into the atmosphere than transport.” *

Aj då...inte så uppmuntrande. Så...för att använa en mycket sliten klyscha: ingen kan gör allt men alla kan göra något. Mitt bidrag blir bussen till jobb, sopsortering och en köttfri dag i veckan. Ett stående inlägg kommer alltså från och med kommande vecka att bli "Veckans Gröna" där mitt receptet på veckans gröna middag kommer att publiceras.

Jag tycker faktiskt ni ska haka på det här!


Bilden lånad från kanarieliv.se


*Citatet kommer från http://www.meatfreemondays.co.uk/why-have-meat-free-monday.html

1 kommentar:

  1. Då borde jag få bonuspoäng eftersom jag är vegeterian! Belöning typ ett extra choklad i veckan.

    Jag blev så sugen när alla andra bloggade, så jag skaffade också en.

    SvaraRadera