torsdag 17 juli 2014

Semester

Jag gillar poolen mer och mer. Så länge vädret är fint så är den riktigt användbar, bara jag slipper att faktiskt bada. Flyta runt på en madrass utan att bli så attans blöt är mer min melodi, då kan man bara doppa fötterna eller skvätta lite vatten på sig om det blir för varmt.


Annars har jag och Martin inlett ett nytt krig här hemma. Inte mot varandra och inte mot maskrosor. Vi har hittat en ny fiende; mördarsniglar. De var relativt osynliga förra året men i år har jag lite odlingar och de är väldigt förtjusta i zucchinibladen och morotsblasten. Morotsblasten åt de upp på en enda natt. Jag tror att det var hämnd för att jag täckte zuccinin med fiberduk för ingen annan natt hade de visat intresse för vad som fanns i den andra pallkragen. Dagen efter tillverkades det ett antal snigelfällor som fylldes med öl och placerades ut här och var. Skörden är rejäl kan jag säga. Varje natt kryper det in minst 6-8 st per fälla och vi har fem fällor ute. Varannan natt fyller vi på med ny öl och nya sniglar kryper in. Riktigt äcklig sörja av döda sniglar och öl blir det och jag förskonar er från bilder på det. Istället blir det bild på ett nytillverkad snigelfälla.


Kapa av en bit av en flaska och vänd den inåt i flaskan. Tejpa alla vassa kanter och fyll på med en skvätt öl. Lägg ner på marken/gräset/i rabatten och vänta på att kräken ska krypa in och dränka sig själva.

Snigelfälla in action. Tyvärr går det inte att vända bilden rätt men jag tror ni förstår principen.

2 kommentarer:

  1. Hahaha jag väntade med skräckblandad förtjusning på bilderna medan jag scrollade ner. Rätt glad att du inte visade dem.
    Så härligt det ser ut med poolen!!!!!

    SvaraRadera
  2. De är riktigt vidriga så jag lät bli. :) Men de fungerar!
    Poolen är riktigt härlig nu när det är så varmt. Jag försöker att inte tänka på jobbet i höst när den ska ner och packas in...

    SvaraRadera