tisdag 22 april 2014

Björnräddare

I vintras blev jag medlem i WSPA och i dagarna kom min första medlemstidning. Bland annat fick jag veta att två björnar har blivit räddade från kamper med hundar i Pakistan. Man drar ut björnens tänder och klor och binder fast den vid en påle och sen låter man kamptränade hundar attackera den. Framför publik. Sjukaste jag har hört på länge. Jag blev väldigt glad att man räddat två björnar undan den otroligt sjuka formen av "underhållning". Som tur är så stod där också att det började bli väldigt sällsynt med björnkamper. Delvis för att det hade blivit olagligt med ganska stränga straff som följd för de som fortfarande "utövade" det men också för att WSPA hade lyckats övertala över 1000 moskéer att verka mot björnkamper eftersom man ansåg att det stred mot koranen. Så i samband med böneutrop passade man även på att fördöma björnkamper. Alla sätt är bra tycker jag.
Björnarna ska nu släppas ut i ett björnreservat för före detta tillfångatagna björnar där de får leva tills...tja... tills de dör helt enkelt.


Väl spenderade 150 kr / månad tycker jag. Mycket väl. Här kan man bli medlem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar